Lekcje zdalne: kiedy zostaną wprowadzone? Czy rozpoczną się od września? [WYTYCZNE MEN]
Lekcje zdalne mogą zostać wprowadzone w szkołach, które znajdują się na terenie powiatów w strefie żółtej lub czerwonej. Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało poradnik dla dyrektorów szkół, w którym instruuje jak organizować lekcje w nowym trybie nauczania. Najważniejsze wytyczne resortu znajdziecie poniżej.
![Lekcje zdalne: kiedy zostaną wprowadzone? Czy rozpoczną się od września? [WYTYCZNE MEN]](https://gfx.rozrywka.radiozet.pl/var/radiozetsg/storage/images/co-gdzie-kiedy-jak/lekcje-zdalne-kiedy-zostana-wprowadzone-czy-rozpoczna-sie-od-wrzesnia-wytyczne-men/13716668-1-pol-PL/Lekcje-zdalne-kiedy-zostana-wprowadzone-Czy-rozpoczna-sie-od-wrzesnia-WYTYCZNE-MEN_content.jpg)
Lekcje zdalne: czy zostaną wprowadzone od września?
Powtórki z ostatniego semestru nie będzie – uczniowie w większości szkół w Polsce 1 września rozpoczną lekcje w szkole. Z informacji, które przekazał minister edukacji Dariusz Piontkowski wynika, że w niektórych miejscach lekcje zdalne, przeprowadzane „na odległość”, będą odbywać się przez okres 2-3 tygodni, czyli tyle ile trwa kwarantanna.
- Przewidujemy - tak przynajmniej na dziś się to wydaje - że przytłaczająca większość szkół będzie mogła od września funkcjonować normalnie, z tymi minimalnymi wymogami sanitarno-higienicznymi, a ewentualne przechodzenie na system mieszany lub kształcenie na odległość będzie się odbywać nie dłużej niż 2-3 tygodnie, czyli tyle, ile trwa kwarantanna. Po tym okresie, gdy się okaże, że uczniowie, nauczyciele są zdrowi, będą spokojnie wracać do szkół - oświadczył szef MEN.
Nauka hybrydowa: co to jest, na czym polega? Czy zostanie wprowadzona od września?
Lekcje zdalne: kiedy mogą zostać wprowadzone?
Szef MEN poinformował, że lekcje zdalne mogą zostać wprowadzone w sytuacji większego zagrożenia epidemiologicznego. - Dyrektor szkoły może podjąć decyzję o systemie mieszanym (gdy część uczniów uczy się w domu) lub całkowitym przejściu na kształcenie na odległość - w porozumieniu z organem prowadzącym i sanepidem – powiedział w sejmie Piontkowski.
Czy w szkole obowiązują maseczki? ROK SZKOLNY 2020/21 [STREFA ŻÓŁTA I CZERWONA]
Lekcje zdalne: wytyczne MEN. Jak będzie wyglądała nauka?
Pomocą dla nauczycieli prowadzących lekcje zdalne ma być poradnik opublikowany przez MEN: "Dobre praktyki w zakresie zdalnej edukacji". Poniżej podajemy część wytycznych, które się w nim znalazły.
Sposób organizacji lekcji:
- Wychowawca pozostaje w kontakcie z uczniami i rodzicami oraz na bieżąco monitoruje realizację obowiązku szkolnego przez uczniów, sprawdzając ich obecność na zajęciach on-line. W przypadku nieobecności ustala powód tego zdarzenia.
- Stymulowanie kontaktu społecznego uczniów poprzez umożliwienie im kontaktu on-line w określonym czasie, np. po zajęciach obowiązkowych (bez udziału nauczyciela) – po wprowadzeniu ustalonych wspólnie z uczniami i rodzicami zasad kontaktu, które pozwolą zapewnić e bezpieczeństwo.
- Zapewnienie możliwości konsultacji on-line dla rodziców uczniów (zgodnie z potrzebami).
- Każdy nauczyciel, w tym nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne, powinien określić przejrzysty sposób odpowiedzi na pytania zadawane przez uczniów i rodziców za pośrednictwem komunikatora stosowanego przez szkołę. Najlepiej, aby były to jednolite zasady dla całej szkoły.
- Nauczyciele, psychologowie i pedagodzy powinni być dostępni dla uczniów i rodziców on-line zgodnie z harmonogramem umieszczonym na stronie internetowej szkoły lub przekazanym rodzicom w sposób ustalony przez szkołę.
- Nauczyciele współpracują w zespołach przedmiotowych: ustalają treści kształcenia, które będą realizowane w poszczególnych klasach, i rekomendowany sposób ich realizacji (narzędzia, metody i formy). W razie potrzeby nauczyciele rekomendują dyrektorowi szkoły konieczność modyfikacji szkolnego zestawu programów nauczania.
- Nauczyciel ma obowiązek wytłumaczyć, omówić i przećwiczyć z uczniami nowe treści i umiejętności. Uczeń ma prawo korzystać z konsultacji, porad i wskazówek nauczyciela w związku z wykonywanymi zadaniami.
- Nauczyciel dostosowuje narzędzia, metody i formy pracy, które zamierza stosować w zdalnym nauczaniu, do możliwości psychofizycznych uczniów. Przydatny jest kontakt z nauczycielem informatyki, który mógłby wskazać, jakie umiejętności/narzędzia uczniowie powinni już mieć opanowane.
- Zdalne nauczanie nie może polegać wyłącznie na wskazywaniu i/lub przesyłaniu zakresu materiału do samodzielnego opracowania przez ucznia.
Ocenianie:
- Ocenianie wiedzy może być dokonywane za pomocą testów, quizów, poleceń, prac umieszczonych na obowiązującej w szkole platformie edukacyjnej lub w postaci samodzielnej, udokumentowanej w sposób określony przez nauczyciela pracy w domu, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości psychofizycznych uczniów, poziomu kompetencji informatycznych oraz dostępności posiadanego sprzętu służącego komunikowaniu.
-
Nauczyciel może wymagać od uczniów wykonania określonych poleceń, zadań, prac, projektów umieszczonych w Internecie, np. na platformie edukacyjnej,
lub poprosić o samodzielne wykonanie pracy w domu i udokumentowanie jej
np. w postaci zdjęcia przesłanego drogą elektroniczną. - Nauczyciel archiwizuje prace domowe poszczególnych uczniów na dany tydzień (lub miesiąc) i przechowuje je do wglądu.
- Wszystkie prace, które nauczyciel zlecił uczniom jako obowiązkowe, podlegają ocenie. Nie oznacza to jednak, że ocena musi być wyrażona stopniem.
-
Uczeń ma możliwość poprawienia ocen otrzymanych za zadania wykonywane
w czasie zdalnego nauczania w sposób i w terminie ustalonym przez nauczyciela. Zasady poprawy oceny, tym oceny z testu sprawdzającego, powinny być zgodne z zapisami w Statucie Szkoły. - Nauczyciel może przygotować na ustalonych nośnikach przekazu test sprawdzający, za który uczeń otrzyma ocenę.
- Informacja na temat przeprowadzania testów sprawdzających wiedzę powinna być umieszczana odpowiednio wcześniej. Należy określić datę i godzinę rozpoczęcia testu oraz przewidywany czas na jego wykonanie. Pozwoli to uczniom określić, kiedy będą musieli korzystać z komputera.
- Uczeń, który nie weźmie udziału w teście sprawdzającym wiedzę (kartkówka, sprawdzian), jest zobowiązany do napisania testu w terminie dodatkowym, ustalonym przez nauczyciela.
- Oceny uzyskane podczas nauczania zdalnego są dostępne w e-dzienniku lub na bieżąco przekazywane uczniom i rodzicom drogą elektroniczną ustaloną i jednolitą dla całej szkoły.
- Ustalenie sposobu potwierdzania uczestnictwa ucznia na zajęciach innych niż zajęcia prowadzone on-line oraz sposobu i terminu usprawiedliwiania nieobecności uczniów na zajęciach.
Cały dokument z wytycznymi MEN znajdziecie w linku poniżej. Wystarczy kliknąć, by pobrać plik.
Wytyczne MEN dot. nauki hybrydowej
Rok szkolny 2020/21: KORONAWIRUS. Czy od nowego roku będą lekcje zdalne?
RadioZET.pl/PAP/gov.pl/PAB