Obserwuj w Google News

TV Republika traci kolejnych reklamodawców. Znowu będzie bojkot?

3 min. czytania
16.01.2024 12:34

Od Telewizji Republika odwracają się kolejni reklamodawcy. Oznacza to, że stacja Tomasza Sakiewicza będzie miała o wiele mniejsze zarobki. Wszystko przez szkodliwe treści promowane w TV Republika.

Tomasz Sakiewicz
fot. Mariusz Gaczynski/East News

Telewizja Republika traci następnych reklamodawców. Kolejne duże firmy nie chcą być kojarzone ze skrajnie prawicową stacją Tomasza Sakiewicza. Czy tym razem zwolennicy TV Republika również zapowiedzą bojkot?

TV Republika traci reklamodawców

Po wielkich zmianach w TVP gwiazdy propagandy rządu Prawa i Sprawiedliwości znalazły zatrudnienie w TV Republika - stacji, która w ciągu ostatnich kilku lat była wspierana finansowo przez partię Jarosława Kaczyńskiego, posługującą się narracją emitowaną przez media publiczne. Obecnie stanowi zastępnik dawnej TVP dla widzów będących sympatykami PiS. 

Problem w tym, że TV Republika jest stacją prywatną, a więc musi utrzymywać się bez dofinansowania ze strony państwa, bazując głównie na reklamach. Jednak po wielu krzywdzących i szkodliwych wypowiedziach, między innymi Jana Pietrzaka, który zapraszał uchodźców do obozów w Auschwitz, Treblince, Sztutowie i na Majdanku, duże firmy wycofały reklamy z anteny stacji, by nie być kojarzone z mediami Sakiewicza. Wówczas sympatycy PiS i TV Republika zapowiedzieli bojkot znanych ogólnoświatowych marek.

Redakcja poleca

Kolejne firmy zrywają współpracę z TV Republika

Mowa o takich firmach jak IKEA, mBank, Tarczyński, Provident, otoDom.pl, Adamed Pharma, USP Zdrowie, Pyszne.pl, Media Expert, Żabka Polska, Carrefour, Kaufland i Wedel. Co ciekawe wycofanie reklam wiązało się z zapłaceniem kar grupie Polsat Media, która odpowiadała za sprzedaż pakietów reklamowych TV Republice. Przedstawiciele marek woleli jednak ponieść dodatkowe koszty, niż żeby logo ich przedsiębiorstw pojawiało się na tej samej antenie, co karygodne wypowiedzi gości stacji.

Jak podaje "Gazeta Wyborcza", grono firm, które wycofały reklamy z TV Republika, powiększyło się o zakłady bukmacherskie STS, zakłady inwestycyjne XTB oraz platformę z audiobookami Storytel. Ponadto zakończyła się również kampania reklamowa SkyShowtime. Platforma streamingowa nie zamierza wznawiać współpracy z TV Republika. - Treści i narracja prowadzona w tym medium całkowicie odbiegają od wartości, jakie reprezentujemy, dlatego też natychmiast wycofujemy nasze wszystkie działania z tej stacji - przekazali przedstawiciele SkyShowtime.

Redakcja poleca

Tomasz Sakiewicz, który jeszcze niedawno zapowiadał bojkot sieci IKEA, zapowiadając na platformie X, że nie kupi nigdy produktów szwedzkiej firmy, w rozmowie z Wirtualnym Mediami stwierdził, że cała sytuacja jest stanem przejściowym.

- Wielu klientów zmienia strategię na chwilę, chcą przeczekać i będą wracać. Nie sposób pominąć 10-12 milionów ludzi w kampaniach reklamowych - stwierdził. Wygląda więc na to, że jeśli rzeczywiście bojkot TV Republika przez wielkie firmy odejdzie w zapomnienie, Sakiewicz chętnie nawiąże z nimi współpracę ponownie.

Redakcja poleca

TV Republika wciąż ma bloki reklamowe

Nie wszystkie firmy jednak wycofały się ze współpracy z TV Republika. Jak podają Wirtualne Media, istnieje wiele znanych marek, które wciąż reklamują się na antenie stacji Sakiewicza. Są to między innymi produkty farmaceutyczne, między innymi Bodymax, Aspirin C czy Nurofen, sieci handlowe - Delikatesy Centrum, Jula i Lidl, marki samochodowe - Skoda i Renault oraz sieć Plus i platforma Polsat Box. Nadal też pojawiają się reklamy państwowych koncernów Orlen i Totalizatora Sportowego.

- Duża liczba reklamodawców się nie wycofała, jedni zastępują drugich. Nie wiemy też, ilu mielibyśmy teraz reklamodawców bez tego wycofywania się, być może byłoby ich tyle samo. To bardzo trudno ocenić - stwierdził Sakiewicz. Wyjaśnił też, że krótsze bloki reklamowe na TV Republika to wynik postanowienia, które pojawiło się przed bojkotem reklamodawców.

Redakcja poleca

- Decyzję o skróceniu bloków reklamowych podjęliśmy dużo wcześniej, dlatego że wcześniejsze, dłuższe bloki, nie były dobrze odbierane przez widzów. A w tej chwili de facto próbujemy je wydłużać, a nie skracać - twierdzi Sakiewicz. - Generalnie bloki reklamowe mają być bardzo krótkie. To zasada, której będziemy się trzymać, bo długie bloki nie służą ani reklamodawcom, ani widzom. Chyba lepiej mieć wyższe ceny niż dużo reklam, zawsze trzeba tu uzyskać kompromis - podsumował.

TV Republika jest współfinansowana przez widzów. Osoby, które chcą wesprzeć stację, mogą wysłać pieniądze na odpowiednie konto bankowe.

Źródło: Radio ZET/Gazeta Wyborcza/Wirtualne Media

Nie przegap
To oni mają zmienić TVP na lepsze. Przedstawiamy nowe gwiazdy Telewizji Polskiej
12 Zobacz galerię
fot. MATEUSZ GROCHOCKI/Dzien Dobry TVN/East News+THIERRY MONASSE/REPORTER+Bartosz Krupa/Dzien Dobry TVN/East News+Andrzej Hulimka/REPORTER+MAREK KUDELSKI/AGENCJA SE/East News