Obserwuj w Google News

SXSW 2021 - zwycięzcy i relacja z festiwalu

4 min. czytania
21.03.2021 10:45

South By SouthWest, czy w skrócie SXSW, to amerykański festiwal filmowy, będący świętem kina niezależnego. Impreza, która od 1987 roku odbywa się w Austin w Teksasie, właśnie dobiegła końca. Poznaliśmy zwycięzców w najważniejszych kategoriach. Jak wypadła tegoroczna edycja imprezy? Dowiecie się z naszej relacji.

The Fallout - kadr z filmu
fot. materiały prasowe SXSW

SXSW to impreza kulturalna dla fanów filmu, muzyki i nowych technologii. Podczas trwania wydarzenia równolegle odbywają się pokazy filmowe, koncerty oraz specjalistyczne spotkania branżowe dla fanów nowinek technologicznych. Tegoroczna impreza, z powodu obostrzeń, związanych z pandemią koronawirusa, odbyła się online. Co działo się w wirtualnym Austin w dniach 16-20 marca?

Redakcja poleca

SXSW 2021: Najlepsze Filmy Fabularne

Podczas filmowej edycji imprezy, przyznawane są nagrody dla najlepszych filmów w różnych kategoriach. Dwiema najważniejszymi są statuetki przyznawane najlepszym filmom fabularnym oraz dokumentalnym. Które produkcje wróciły zwycięskie?

Najlepszy Film Fabularny: Nagroda Główna: “The Fallout”, reż. Megan Park

“The Fallout” Megan Park to film z udzałem Jenny Ortegi (produkcje Netflix: “ Ty”, “Dzień na tak”) oraz Maddie Ziegler, najlepiej znanej z teledysków Sii, czy jej debiutu reżyserskiego - nagrodzonego Złotymi Malinami filmu “ Music”. Zwycięska produkcja SXSW 2021 to obraz, przyglądający się tragicznym konsekwencjom szkolnej strzelaniny, która całkowicie zburzyła poczucie bezpieczeństwa ocalałych, w tym głównej bohaterki, nastoletniej Vady. Reżyserka w znakomity sposób operuje napięciem w swoim obrazie, unaoczniając nam jak druzgoczące są konsekwencje aktów przemocy.

Choć “The Fallout” nie jest pierwszym filmem, który podejmuje tak ważny społecznie temat, wydaje się, że żadna z dotychczasowych produkcji nie emanowała tak specyficzną mieszanką trudnych do określenia energii. Megan Park ukazuje próby powrotu do normalnego życia przez bohaterów oraz różnorodne mechanizmy obronne każdego z nich. Wynikiem jest dzieło poruszające i przejmujące, ukazujące różnorodne stany emocjonalne. Film w znakomity sposób unaocznia też, że w niektórych wypadach osobami, które są w stanie cię zrozumieć, są jedynie ci, którzy przeżyli to, co ty. “The Fallout” to film silnie oddziałujący na widza i zapadający w pamięć. Nic dziwnego, że zdobył główną nagrodę festiwalu, a prawa do jego dystrybucji trafiły w ręce Universal Pictures. “The Fallout” ma zadatki na stanie się prawdziwym hitem.

Najlepszy Film Fabularny: Nagroda Specjalna Jury dla twórcy o wielu talentach: “I’m Fine (Thanks for Asking)”, reż. Kelley Kali i Angelique Molina

Amerykańskie kino niezależne w najlepszym wydaniu. Historia rozgrywająca się już podczas pandemii koronawirusa, gdy główna bohaterka, wraz z córką, próbują jakoś wiązać koniec z końcem, gdy nagle i nieoczekiwanie cały ich dotychczasowy świat dosłownie zawalił im się na głowę. Danny mieszka w namiocie na obrzeżach Los Angeles i ima się każdej pracy, by jakkolwiek zadbać o swój dobrobyt. “I”m Fine (Thanks For Asking)” to niezwykle celny komediodramat, ukazujący dramat jednostki w sposób, który każe nam kibicować poczynaniom bohaterów. To także film, który w centrum stawia nietypową codzienność grupy wykluczonych, którzy utknęli w trudnej sytuacji prawnej. Ważnym kontekstem powstania filmu jest także fakt, że został on po części sfinansowany ze środków z funduszu pomocowego amerykańskiego rządu, tzw. stimulus checks, otrzymanych przez reżyserkę, scenarzystkę i główną gwiazdę projektu.

Nagroda Specjalna Jury dla Najciekawszego Występu Aktorskiego: Rogelio Balagtaz za udział w filmie “Islands” Martina Edralina

“Islands” to obraz jednego aktora – wycofanego, Joshui , który próbuje ułożyć sobie życie na nowo, bojąc się jednak wyjść ze swojej skorupy. Reżyser tworzy poruszającą opowieść o samotności, która porusza głównie dzięki aktorstwu centralnego aktora. Jego życie wydaje się smutne i dołujące, ale oglądanie prób wyrwania się z marazmu powtarzalnej codzienności przez Rogelio Balagtasa potrafi zaskoczyć i przyciągnąć uwagę.

Redakcja poleca

SXSW 2021: Najlepszy Film Dokumentalne

Najlepszy Film Dokumentalny: Nagroda Główna:  “LIly Topples The World”, reż. Jeremy Workman

Zaskakujący i pełen ciepła portret Lily Haves – kobiety, która w wolnych chwilach zajmuje się układaniem kostek domina. Produkcja przygląda się nie tylko samemu fenomenowi pięknych wzorów, ułożonych z domino, co także zadaje pytanie o rolę rytuału i powtarzanych czynności w budowaniu satysfkacji z własnego życia. Produkcja Workmana wciąga feerię barw i kolorów, ale to bliski prawdzie portret Haves zostaje z widzem na dłużej.

Najlepszy Film Dokumentalny: Nagroda Specjalna Jury dla Niezwykłej Intymność w Prowadzeniu Historii: “Introducing, Selma Blair”, reż. Rachel Fleit

“Introducing, Selma Blair” to niezwykle poruszający i intymny film dokumentalny, przyglądający się walce amerykańskiej aktorki Selmy Blair z objawami groźnej choroby genetycznej – stwardnieniem rozsianym. Film stanowi zapis codzienności aktorki, podany bez lukru i upiększeń, w niezwykle bliski i wiarygodny sposób. Efektem jest produkcja, wywołująca szczere reakcje widza i przybliżająca codzienność walki z groźną chorobą. Tym, co jest jednak niezwykłe w projekcie Fleit, to fakt jak bardzo ludzki i empatyczny jest to obraz. Z ekranu bije pewien rodzaj ciepła, bliskości i hartu ducha, który zaraża widza specyficzną energią. “Introucing, Selma Blair” to jeden z bardziej zaskakujących filmów dokumentalnych, poruszających ciężki, ważny temat. Styl produkcji momentami przywodzi bowiem na myśl niemal film komediowy, który nie unika jednak trudniejszych i bardziej dosłownych momentów. Produkcja w krótkim czasie zaskarbia przychylność widza i każe mu współodczuwać emocje oglądanych na ekranie ludzi. Dzieło niezwykłe.

Najlepszy FIlm Dokumentalny: Nagroda Specjalna Jury dla Filmu Zaangażowanego w Przemianę Społeczną: “Not Going Quietly”, reż. Nicholas Bruckman

Historia Ady’ego Barkana, który żyje z chorobą ALS, czyli stwardnieniem zanikowym bocznym. Mężczyzna nie traci jednak nadziei na poprawę swojej sytuacji, a na dodatek działa jako aktywista na rzecz polepszenia sytuacji wszystkich tych, którzy borykają się z podobną przypadłością. 

Zwycięskie filmy tegorocznej edycji festiwalu poruszały ważne społecznie tematy i przybliżając ludzką codzienność, o której nieczęsto mówi się na ekranie. Wszystkie nagrodzone filmy potrafiły przykuć uwagę i wywołać reakcje, ukazując niezwykłe historie w nietuzinkowy, zaskakujący sposób. Pokazały, że kino to emocje, a filmy mogą wywoływać cały ich szereg. Właśnie dzięki temu należy uznać, że SXSW 2021 okazało się sukcesem.

Chcesz być na bieżąco? Dołącz do grupy " Filmy i seriale - newsy i dyskusje fanów" na Facebooku.

Czytaj także:  „Amonit” – cichy melodramat nad morzem. Oceniamy nowy film Kate Winslet i Saoirse Ronan [RECENZJA]

RadioZET.pl