Obserwuj w Google News

Większość w Sejmie – PiS 2020. Ile głosów i mandatów potrzeba, by PiS miał większość?

3 min. czytania
17.11.2020 11:41

Ilu posłów potrzeba, by partia miała większość w Sejmie? W związku z odejściem parlamentarzystów PiS-u z partii media zaczęły donosić o tym, że partia rządząca straci większość, konieczną do przegłosowywania swoich ustaw i nowelizacji. Sprawdzamy, ilu dokładnie posłów liczy klub PiS, a także jaka ich liczba jest konieczna do utrzymania przewagi w trakcie głosowań.

Większość w Sejmie – PiS 2020. Ile głosów i mandatów potrzeba, by PiS miał większość?
fot. Piotr Molecki/East News

Większość w Sejmie – PiS 2020. 

Większości PiS w Sejmie może poważnie zagrozić odejście z partii posła Lecha Kołakowskiego, który podobnie jak kilku innych parlamentarzystów nie zgadza się na przyjęcie nowela ustawy o ochronie zwierząt, czyli tzw. Piątce dla Zwierząt. Parlamentarzysta nazwał ją "bublem prawnym" i zapowiedział powstanie w Sejmie koła poselskiego.

Kołakowski jest w grupie 15 posłów, którzy zagłosowali przeciwko Piątce dla zwierząt,  za co zostali zawieszeni w prawach członków partii. Podobne konsekwencje spotkały m.in. byłego ministra rolnictwa Jana Krzysztofa Ardanowskiego czy posła Krzysztofa Szulowskiego.

Sejm: podział mandatów w Sejmie i Senacie [WYBORY 2019]

Większość w Sejmie – PiS 2020. Ile głosów i mandatów potrzeba, by PiS miał większość? 

Obecnie klub PiS w Sejmie tworzy 234 posłów. W niższej izbie parlamentu łącznie zasiada 460 osób. 

Aby móc przegłosowywać ustawy czy nowelizacje bez konieczności negocjacji z partiami opozycyjnymi PiS potrzebuje ponad połowy wszystkich posłów. To dokładnie 231 (i więcej) posłów. W parlamencie wyróżnia się kilka rodzajów większości:

  • Zwykła większość: Jak czytamy w art. 120 Konstytucji, co do zasady Sejm uchwala ustawy zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów (230). Stosuje się ją także przy głosowaniu nad ratyfikacjami umów międzynarodowych. 
  • Ustawowa większość posłów: 231 posłów. Ustawowa większość jest konieczna w przypadku głosowania nad wotum nieufności dla rządu. 
  • Większość bezwzględna (większość absolutna) – większość osiągnięta, gdy podczas głosowania liczba głosów za wnioskiem jest większa od sumy głosów przeciw i wstrzymujących się (aby wniosek został przyjęty, liczba osób popierających go musi stanowić więcej niż 50% wszystkich głosów). Większość bezwzględna jest wymagana np. w Sejmie do odrzucenia poprawki Senatu, ogłoszenia referendum ogólnokrajowego czy uchwalenia tajności obrad.
  • Większość kwalifikowana – większość głosów przekraczająca połowę, niezbędna do podjęcia uchwały przez dane zgromadzenie, wyrażona procentem (np. 60%, 70%) lub ułamkiem (np. 2/3, 3/5). W zależności od regulacji prawnej może być to np. procent lub ułamek sumy głosów wszystkich członków danego zgromadzenia, członków obecnych na sali lub członków biorących udział w głosowaniu. Przepisy wymagają stosowania w głosowaniu większości kwalifikowanej stosunkowo rzadko, przy wprowadzaniu zmian o ważnym znaczeniu.

Większością kwalifikowaną jest:

  • 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów – w celu wyrażenia zgody na ratyfikację umowy międzynarodowej przekazującej organizacji międzynarodowej lub organowi międzynarodowemu kompetencje organów władzy państwowej w niektórych sprawach (art. 90 ust. 2)
  • 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów – w celu uchwalenia ustawy o zmianie Konstytucji RP (art. 235 ust. 4)
  • 2/3 głosów ustawowej liczby posłów (czyli 307 głosów) – w celu skrócenia kadencji Sejmu RP (art. 98 ust. 3)
  • 3/5 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów – w celu uchwalenia ustawy przekazanej Sejmowi do ponownego rozpatrzenia przez Prezydenta RP (art. 122 ust. 5)
  • 3/5 głosów ustawowej liczby posłów (czyli 276 głosów) – w celu pociągnięcia do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu członka Rady Ministrów (art. 156 ust. 2)
  • 3/5 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów – w celu uchwalenia odwołania Rzecznika Praw Obywatelskich ze stanowiska (art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 15 lipca 1987 o Rzeczniku Praw Obywatelskich).

Rząd mniejszościowy w Polsce: co to jest? Czy może sprawować władzę? [PRZYKŁADY]

RadioZET.pl/PAB