slot: premiumboard
slot: topscroll
topscrollRun:
Obserwuj w Google News

Reklamy znikną z TVP? Wiadomo ile miałby kosztować abonament

2 min. czytania
29.05.2024 09:28

Dyskusja na temat tego, czy reklamy powinny być emitowane w telewizji publicznej, czy nie, toczy się od miesięcy. Podkomisja stała ds. mediów i polityki audiowizualnej pracuje nad projektem w tej sprawie. Co dalej? Reklamy znikną z TVP?

Logo TVP na tle nieba
fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News
slot: billboard
slot: billboard

Czy reklamy znikną z TVP

TVP jest finansowana z kilku źródeł. Pieniądze ma między innymi z: tzw. rekompensaty dla jednostek publicznej radiofonii i telewizji z tytułu utraconych wpływów z opłat abonamentowych, dotacji, abonamentu czy dochodów komercyjnych. 

Zobacz także

Dr Sławomir Dudek z Instytutu Finansów Publicznych pod koniec ubiegłego roku w rozmowie z portalem Money powiedział: - Według danych z raportu NIK, w 2021 r. przychody TVP wyniosły 3,1 mld zł, a w 2022 r. 3,4 mld zł. Z czego w 2022 r. ok. 1 mld zł to dochody komercyjne, ok. 260 mln zł to dotacje, a ok. 300 mln zł to wpływ z abonamentu. Reszta to ogromna kwota przekazywana w postaci skarbowych papierów wartościowych. Czyli w 2022 r. w ten sposób TVP otrzymała prawie 1,8 mld zł.

Jednak podkomisja stała ds. mediów i polityki audiowizualnej, której przewodniczącym jest poseł PO Maciej Wróbel, nie ma wątpliwości, że sposób finansowania Telewizji Polskiej musi ulec zmianie. Mowa oczywiście o odstąpieniu od emisji reklam na antenie TVP. 

Redakcja poleca

Kiedy reklamy znikną z TVP? 

Portal Wirtualne Media podaje, że do końca czerwca br. mają powstać założenia nowej ustawy medialnej. Poseł PO Maciej Wróbel, który jest przewodniczącym podkomisji stałej ds. mediów i polityki audiowizualnej miał powiedzieć na PIKE w Zakopanem, że media publiczne nie mogą być od nikogo zależne, w tym od polityków. Dlatego też stanął po stronie likwidacji rad programowych TVP i Polskiego Radia, w których zasiadają parlamentarzyści. 

Jan Dworak, były szef TVP i KRRiT, ma stawać po stronie wprowadzenia opłaty audiowizualnej. „Dziennik Gazeta Prawna” podał, że mowa o 108 zł rocznie, które rozliczane byłyby razem z PIT-em. Opłata dotyczyłaby każdego domownika w wieku od 26 do 75 lat. 

Źródło: Radio ZET/Wirtualne Media

Nie przegap
slot: leaderboard_pod_art