Reklamy znikną z TVP? Wiadomo ile miałby kosztować abonament
Dyskusja na temat tego, czy reklamy powinny być emitowane w telewizji publicznej, czy nie, toczy się od miesięcy. Podkomisja stała ds. mediów i polityki audiowizualnej pracuje nad projektem w tej sprawie. Co dalej? Reklamy znikną z TVP?
![Logo TVP na tle nieba](https://gfx.rozrywka.radiozet.pl/var/g3-radiozetrozrywka/storage/images/newsy/co-dalej-z-ustawa-dotyczaca-reklam-w-tvp-wiadomo-na-jakim-jest-etapie/23534296-1-pol-PL/Reklamy-znikna-z-TVP-Wiadomo-ile-mialby-kosztowac-abonament_content.png)
Czy reklamy znikną z TVP?
TVP jest finansowana z kilku źródeł. Pieniądze ma między innymi z: tzw. rekompensaty dla jednostek publicznej radiofonii i telewizji z tytułu utraconych wpływów z opłat abonamentowych, dotacji, abonamentu czy dochodów komercyjnych.
Dr Sławomir Dudek z Instytutu Finansów Publicznych pod koniec ubiegłego roku w rozmowie z portalem Money powiedział: - Według danych z raportu NIK, w 2021 r. przychody TVP wyniosły 3,1 mld zł, a w 2022 r. 3,4 mld zł. Z czego w 2022 r. ok. 1 mld zł to dochody komercyjne, ok. 260 mln zł to dotacje, a ok. 300 mln zł to wpływ z abonamentu. Reszta to ogromna kwota przekazywana w postaci skarbowych papierów wartościowych. Czyli w 2022 r. w ten sposób TVP otrzymała prawie 1,8 mld zł.
Jednak podkomisja stała ds. mediów i polityki audiowizualnej, której przewodniczącym jest poseł PO Maciej Wróbel, nie ma wątpliwości, że sposób finansowania Telewizji Polskiej musi ulec zmianie. Mowa oczywiście o odstąpieniu od emisji reklam na antenie TVP.
Kiedy reklamy znikną z TVP?
Portal Wirtualne Media podaje, że do końca czerwca br. mają powstać założenia nowej ustawy medialnej. Poseł PO Maciej Wróbel, który jest przewodniczącym podkomisji stałej ds. mediów i polityki audiowizualnej miał powiedzieć na PIKE w Zakopanem, że media publiczne nie mogą być od nikogo zależne, w tym od polityków. Dlatego też stanął po stronie likwidacji rad programowych TVP i Polskiego Radia, w których zasiadają parlamentarzyści.
Jan Dworak, były szef TVP i KRRiT, ma stawać po stronie wprowadzenia opłaty audiowizualnej. „Dziennik Gazeta Prawna” podał, że mowa o 108 zł rocznie, które rozliczane byłyby razem z PIT-em. Opłata dotyczyłaby każdego domownika w wieku od 26 do 75 lat.
Źródło: Radio ZET/Wirtualne Media