0
topscrollRun:
Obserwuj w Google News

Ile czasu marnujemy na serwisy streamingowe? Tyle zabiera nam samo wyszukiwanie treści

3 min. czytania
22.04.2024 15:13

Ile czasu średnio zajmuje nam wyszukiwanie odpowiednich treści na serwisach takich jak Netflix, HBO Max, czy Disney+?. Okazuje się, że zdecydowanie za dużo.

Netflix - materiał poglądowy
fot. MAXSHOT.PL/Shutterstock

Serwisy streamingowe to pożeracz czasu. Według badań użytkownicy platform VOD tracą go bardzo dużo na samo wyszukiwanie odpowiednich treści. W tym czasie można by pojechać na urlop, przynajmniej jeśli bierzemy pod uwagę roczne statystyki.

Ile zajmuje wyszukiwanie treści na platformach streamingowych?

Serwisy takie jak Netflix, HBO Max, Disney+, Apple TV+ czy Amazon Prime Video górują nad telewizją przede wszystkim tym, że widza nie ogranicza żadna ramówka. Może oglądać co chce i kiedy chce, o ile tytuł jest dostępny w bazie danej platformy.

Quiz: Największe serialowe hity Netflixa. Prawdziwi serialomaniacy mają powyżej 80%

1/10 Na początek łatwizna. Tokio, Berlin, Nairobi, Rio, Moskwa to postaci z jakiego serialu?

Pojawia się jednak druga strona medalu w postaci wyszukiwania odpowiedniego tytułu. O ile wiemy, po co włączamy serwis streamingowy, nie ma problemu. Jednak każdy, kto korzysta z serwisów typu Netflix, czy Disney+ na pewno spotkał się z sytuacją, w której mamy ochotę coś obejrzeć, ale nie wiemy konkretnie, który tytuł wybrać.

Jak podaje AdvancedTelevision.com, firma Cyrrus zbadała, ile czasu tracimy na samym przeglądaniu serwisów streamingowych. Badanie co prawda przeprowadzono na grupie 2018 Brytyjczyków, ale raczej można założyć, że statystki dotyczące badanych, są w pewnym stopniu zbieżne z wynikami, które uzyskano by na większej próbie z innych krajów. Według raportu Cyrrus, codziennie trwonimy około 30 minut na wyszukanie pożądanej przez nas treści. Rocznie to ponad 180 godzin, a więc prawie tydzień.

Psycholog doktor George Fieldman skomentował wyniki badań. - Ludzie boją się podjąć złą decyzję. Nawet jeśli chodzi o wybór czegoś do obejrzenia w telewizji, nadal wiąże się to z wieloma czynnikami do rozważenia, które mogą doprowadzić do spirali niepokoju. To, co oglądamy, jest znaczną inwestycją czasu, a ludzie nie chcą dokonać złego wyboru. Czas, który można spożytkować na coś innego, musi mieć wartościowe uzasadnienie. Osoby cierpiące na stany lękowe są bardziej narażone na paraliż wyboru. Dzieje się tak zwykle dlatego, że dokonanie właściwego wyboru jest dla nich ważne i przeceniają skutki podjęcia złej decyzji - powiedział ekspert.

Redakcja poleca

Po ilu minutach decydujemy, by skończyć film lub serial?

Oczywiście można zaryzykować i włączyć pierwszą lepszą proponowaną przez serwis streamingowy pozycję, by ewentualnie poszukać czegoś innego. Ale nawet jeśli wybór jest bardzo przemyślaną decyzją, pojawia się kolejny problem - czy kontynuować oglądanie. W końcu tytuł może okazać się rozczarowującą stratą czasu. Badania Cyrrus wykazują, że Brytyjczycy średnio decydują się na skończenie serialu po 34 minutach oglądania. W przypadku filmów próg jest nieco niższy, bo wynosi średnio tylko pół godziny.

Według wyników badania najbardziej istotnym czynnikiem skłaniającym widza do pozostania do końca wybranej treści, jest fabuła. Aż 47% badanych osób skupiło się właśnie na tym aspekcie produkcji. Drugie miejsce (41%) zajęła obsada, a trzecie (40%) gatunek, z czego najpopularniejszy na Wyspach Brytyjskich jest dramat.

Zobacz także

Co ciekawe, zbadano też, co najbardziej przeszkadza badanym podczas seansu. W tej konkurencji z 45% głosów wygrywa rozmawianie podczas oglądania. Na dalszych miejscach znalazły się takie zachowania, jak zdradzanie fabuły, patrzenie w telefon, czy zasypanie podczas wspólnego seansu.

Paradoksalnie na problem wyboru odpowiedniej dla siebie treści ma wpływ cecha postrzegana obiektywnie jako zaleta - mnogośc tytułów dostępnych w ofercie danego serwisu streamingowego. Biorąc pod uwagę, że platform VOD jest coraz więcej, a każda z nich tworzy co roku przynajmniej kilkanaście nowych tytułów, czas wyszukiwania odpowiedniej treści może się w przyszłości znacznie wydłużyć.

Rozlicz PIT i przekaż 1,5 procent na Fundację Radia ZET

Źródło: Radio ZET/AdvancedTelevision.com

Nie przegap