Obserwuj w Google News

Zaskakująca decyzja w sprawie Eurowizji. To pierwsza taka zmiana w historii konkursu

3 min. czytania
Aktualizacja 15.11.2023
15.11.2023 13:33
Zareaguj Reakcja

Choć do 68. Konkursu Piosenki Eurowizji w Malmö pozostało jeszcze wiele miesięcy, to jedna z organizatorskich decyzji już zdążyła zaskoczyć fanów widowiska. Chodzi o slogan wydarzenia, który do tej pory zmieniał się co roku. Eurowizja 2024 będzie w tej kwestii nowym otwarciem.

Eurowizja 2024
fot. OLI SCARFF/AFP/East News, Piotr Wawrzyniuk/Shutterstock

Eurowizja jest jednym z najchętniej oglądanych widowisk telewizyjnych na świecie. Konkurs ma bogatą historię – po raz pierwszy zorganizowano go w 1956 roku, a forma, którą przybierało przedsięwzięcie na przestrzeni lat odzwierciedlała nowe standardy rozwijającego się świata. Było to zauważalne nie tylko w aspekcie technicznym (wprowadzenie telefonicznego głosowania widzów w latach 90.), ale i społecznym (zniesienie obowiązku wykonywania utworów w językach narodowych czy podkreślanie otwartości względem osób nieheteronormatywnych).

Redakcja poleca

Konkurs – zarówno w wersji regularnej (ESC), jak i dziecięcej (JESC) - co roku gromadzi przed telewizorami miliony osób, a fani z niecierpliwością oczekują na kolejne odsłony wydarzenia. Wszystko wskazuje jednak na to, że Eurowizja 2024 w Malmö będzie początkiem pewnej nowej konwencji. Organizator podjął bowiem istotną i bez wątpienia nieoczekiwaną decyzję dotyczącą sloganu widowiska.

Eurowizja 2024: zaskakujący komunikat organizatora. Chodzi o slogan konkursu

Każdemu Konkursowi Piosenki Eurowizji towarzyszy zazwyczaj pewna myśl przewodnia w formie krótkiego hasła. Co roku widowisko zyskiwało nowy motyw poprzez wykorzystanie konkretnego, nieużywanego wcześniej sloganu, odzwierciedlającego charakter całego wydarzenia. W ostatnich latach Eurowizja używała haseł takich, jak „Wszyscy na pokład” (All Aboard!, Lizbona 2018), „Odważ się marzyć” (Dare to Dream, Tel Awiw-Jaffa 2019), „Otwórz się” (Open Up, Rotterdam 2020/2021) czy „Dźwięk piękna” (The Sound of Beauty, Turyn 2022).

Fani zdążyli przywyknąć do zabiegu corocznej zmiany sloganu. Nic zatem dziwnego, że decyzja organizatorów dotycząca hasła przewodniego na Eurowizję 2024 całkowicie zaskoczyła miłośników konkursu. Oficjalne, eurowizyjne profile w mediach społecznościowych poinformowały o zamiarze ponownego wykorzystania słów „Zjednoczeni przez muzykę” (United By Music) - sloganu 67. Konkursu Piosenki Eurowizji, który odbył się w 2023 roku w Liverpoolu.

Oglądaj

Zobacz także: Edyta Górniak wystąpi na Eurowizji? Pojedzie pod jednym warunkiem

Eurowizja 2024...i wszystkie inne. Konkurs zyskuje stały slogan

To nie koniec niespodzianek.  Europejska Unia Nadawców (organizator widowiska) i SVT (szwedzka telewizja publiczna) ogłosiły, że motto „Zjednoczeni przez muzykę” będzie patronować nie tylko Eurowizji 2024 w Malmö, ale i wszystkim następnym edycjom. To ogromna zmiana – Eurowizja używała oficjalnych haseł od 2002 roku, co oznacza, że konkurs doczekał się stałego sloganu po ponad 20 latach.

- Poprzez ustanowienie permanentnego hasła będziemy konsekwentni w naszym przesłaniu, że muzyka jednoczy wszystkich. To idealny slogan do podkreślenia naszych wartości inkluzywności, równości, uniwersalności i celebrowania różnorodności – wyjaśnił Martin Österdahl, producent wykonawczy konkursu. Podkreślił też, że popularność wydarzenia na całym świecie rośnie, dlatego używanie tego samego hasła może uczynić markę Eurowizji jeszcze silniejszą.

Zobacz także: Lanberry oskarżona o plagiat. Jej utwór to kopia hitu Eurowizji?

Eurowizja 2024: „United By Music” hasłem przewodnim konkursu. Fani reagują

Informacja spotkała się z ambiwalentną reakcją fanów. Pod krótkim klipem opublikowanym na eurowizyjnym profilu w serwisie YouTube nie brakuje słów pełnych rozczarowania: „Każdy kraj-gospodarz zasługuje na stworzenie swojej unikalnej historii. »Zjednoczeni przez muzykę« jest takie banalne”, „Czy naprawdę czekałem przez cały ten czas, żeby dostać takie hasło?”, „To takie nudne. Uwielbiałam to, że każdy konkurs miał własny slogan, to on czynił go unikalnym”, „Kiedy Europejska Unia Nadawców nie słucha własnych sloganów: »Bądź kreatywny« ( JESC 2013) i »Celebruj różnorodność« (ESC 2017)”.

W zalewie krytycznych komentarzy pojawiają się jednak internauci, którzy zdają się rozumieć decyzję organizatorów. „Choć niektórzy mogą powiedzieć, że są niewiarygodnie rozczarowani Europejską Unią Nadawców przez to, że będzie już nowych haseł co roku, to — biorąc pod uwagę obecną sytuację Europy — ten slogan pozostaje ważny, ponieważ ucieleśnia to, po co stworzono Eurowizję” — pisze jeden z użytkowników.

Źródło: Radio ZET/eurovision.tv

Nie przegap
„BEJBA”! Wszystkie wersje „Solo” Blanki
6 Zobacz galerię
fot. Youtube: Eurovision Song Contest