Zamknij

Nowe Horyzonty 2022: Zwycięskie filmy obejrzysz online [WIDEO]

01.08.2022 10:57
"Do piątku, Robinsonie" - kadr z filmu
fot. materiały prasowe Nowe Horyzonty

Festiwal Nowe Horyzonty 2022 właśnie dobiegł końca. W sobotę 30 lipca ogłoszono zwycięzców w najważniejszych kategoriach. Które światowe produkcje zdobyły najwyższy laur? Nagrodzone filmy dostępne są online. Gdzie je obejrzeć?

Nowe Horyzonty 2022 zakończone. Wrocławski festiwal filmowy, zwany czasem „polskim Cannes”, oficjalnie zakończył się w niedzielę 31 lipca wieczorem. Dzień wcześniej przyznano nagrody w najważniejszych kategoriach. Poznajmy laureatów.

Nowe Horyzonty 2022: zwycięzcy 

„Do piątku, Robinsonie” najlepszym filmem festiwalu 

Jury Konkursu Głównego Nowych Horyzontów, w składzie: Agata Buzek, Michel Franco, Radu Jude, Nadav Lapid i Sandra Wollner, nagrodziło film „Do piątku, Robinsonie” Mitry Farahani główną nagrodą festiwalu.

Do piątku, Robinsonie - kadr z filmu
fot.

fot. materiały prasowe Nowe Horyzonty

To opowieść o spotkaniu dwóch wielkich twórców kina, które nigdy fizycznie nie doszło do skutku. Irański reżyser Ebrahim Golestan oraz francuski mistrz kina Jean-Luc Godard wymieniali się przez lata korespondencją, w której podejmowali tematy sztuki, życia i przemijania. Reżyserka filmu „Do piątku, Robinsonie” zaaranżowała ich rozmowy w formę filmowej opowieści, przedstawiającej obu mężczyzn w ciekawym świetle. „Czasem ukazują się nam oni tylko jako cienie, czasem oglądamy ich na zdjęciach ze szpitala. Tu Golestan ucina sobie drzemkę, tam Godard prasuje ubrania. Rejestrując ich otoczenie (pałac Golestana, chatkę Godarda) i styl życia, Farahani stawia intrygujące pytania o pokoleniowe doświadczenie, egzystencjalne wybory i wnioski, jakie z własnych biografii wyciągają rewolucjoniści” – czytamy w oficjalnym opisie filmu.

Agata Buzek ze sceny w następujących słowach uzasadniała wybór Jury:

„Wolimy, aby Jean-Luc Godard, jeden z bohaterów tego filmu, napisał uzasadnienie tej nagrody, dlatego użyjemy cytatu reżysera, który również podsumowuje cechy Do piątku, Robinsonie:

„Filmy zostały wymyślone, aby oglądać, opowiadać i poznawać rzeczy. Były głównie naukowym narzędziem do patrzenia na życie w inny sposób. Spektakularność powinna zajmować 5 lub 10 procent kina. Cała reszta powinna być szeroko rozumianą dokumentacją, czyli badaniami i esejami. (...) Filmy zostały wymyślone po to, aby ukazywać rzeczywistość, ale nie zostały w ten sposób wykorzystane. Były używane do pokazywania tańczących dziewcząt, zabójców, karabinów maszynowych, kochanków... (…) Tak naprawdę, mój proces zawsze polegał na patrzeniu z boku, na byciu na marginesie. Notatnik nie istnieje bez marginesów. Margines to miejsce konieczne” 

„Afterwater” z wyróżnieniem

Jury przyznało także wyróżnienie filmowi "Afterwater" w reżyserii Danego Komljena. Jak czytamy w uzasadnieniu: "film ten, istniejący w płynnych okresach czasu, bada świat nieustannego stawania się, ludzką, przedludzką, a może i postludzką nieświadomością. Jednym słowem: woda. Film często porównywany jest do marzenia sennego, ale poprzez celowe zanurzenie się w wiersze, dźwięki natury i obrazy daleko wykraczające poza nasze wyobrażenia o pięknie i rozpadzie, ten film faktycznie to osiąga".

„107 matek” z Nagrodą Publiczności

107 matek - kadr z filmu
fot.

fot. materiały prasowe Nowe Horyzonty

Swojego laureata wskazali widzowie i widzki 22. Nowych Horyzontów. Nagroda Publiczności trafiła w ręce Pétera Kerekesa, autora "107 matek". To bazująca na prawdziwych rozmowach z tytułowymi 107 matkami, fabularyzowana historia, przyglądająca się losowi pewnej kobiety, która w więzieniu rodzi dziecko. Reżyser przygląda się jej codzienności i dylematom, które przed nią stają, kontrastując je z doświadczeniem zakładowej strażniczki, z którą kobieta prowadzi długie rozmowy. "W tym wyczyszczonym z wszelkiego sentymentalizmu, a przecież budzącym niezwykle silne emocje filmie Péter Kerekes zbiera doświadczenia ponad stu rzeczywistych więźniarek. Dramatyzuje ich historie, zachowując jednak dokumentalną konwencję. Z codziennych sytuacji, obserwacji, rozmów i scen reżyser buduje zwięzłą, mocną narrację – przedstawia portret kobiet pod presją, analizuje ich los, jednocześnie zadając pytanie o rolę mężczyzn".

„Gruby Melon” najlepszym Shortem

Tegoroczną laureatką stypendium dla autorki filmu prezentowanego w sekcji Shortlista została Kinga Pudełek, reżyserka "Grubego melona" – "za orzeźwiającą nonszalancję, kreatywność i emocjonalną uczciwość, która pozwala nam odczuwać wraz z bohaterami euforię nocy oraz trudy poranka". Fundatorem stypendium jest Stowarzyszenie Nowe Horyzonty.

Po raz piąty na festiwalu została przyznana Nagroda im. Zuzanny Jagody Kolskiej dla najmłodszego twórcy biorącego udział w Nowych Horyzontach. Wyróżnienie w tym roku otrzymał Piotr Michalski, współautor pokazywanego na festiwalu filmu "Sperm Obsession".

Nowe Horyzonty 2022: Nagrodzone filmy zobaczysz online 

Tegoroczna edycja festiwalu odbywa się w formule hybrydowej. Oznacza to, że widzowie mogli oglądać filmy w kinie w centrum Wrocławia, a teraz, do 7 sierpnia, mają szansę poznawać je online. Wszystkie nagrodzone filmy dostępne są na stronie Nowe Horyzonty VOD, gdzie można oglądać je za opłatą.

Czytaj także: HBO Max z mocnymi premierami w sierpniu. Zdradzono, jakie hity trafią na platformę [TYTUŁY]

RadioZET.pl/informacja prasowa Nowe Horyzonty

Inni Ludzie - kadr z filmu
12 Zobacz galerię
fot. materiały prasowe Warner Bros.